غیبت امام زمان
موضوع غيبت امام
در روايتي آمده است: روزي ابن عباس خدمت حضرت مولا اميرالمؤمنين(ع) عرض ميكند: يا اميرالمؤمنين مگر ذوالفقارت كُند شده يا اينكه بازويت خسته شده است، چرا در كنج خانه نشستهاي؟ حقّت را گرفتهاند و دست به هيچ اقدامي نميزني؟
امام مهدي(ع) چرا غايب است و علّت و جهتش چيست؟ پاسخ اين مسئله بسيار مشكل است زيرا كه مسئلهاي عقلي نيست تا با براهين عقلي پاسخ داده شود و نيز عرفي هم نيست تا عرف و عقلا آن را درك كنند، بلكه اين موضوع تعبّدي است و بايد پاسخ آن از منابع وحي؛ رسول خدا و اهل بيت طاهرينش(ع) اخذ شود. وقتي كه به اخبار آل محمد(ع) مراجعه ميكنيم ميبينيم كه اختلاف نظر بسيار در اينباره وجود دارد. حال شماري از روايتها را بررسي ميكنيم تا ببينيم كدام ديدگاه مناسب است تا بدان روي آورد.
روايتها دليل غيبت را شش دسته دانستهاند:
1. خوف و ترس
شماري از اخبار دلالت دارد كه خوف و ترس باعث غيبت مهدي(ع) است كه از اين جمله است:
حضرت امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا فرمود، آن شخص [امام مهدي(ع)]بايد غايب شود. شخصي سؤال كرد براي چه يا رسولالله؟ فرمود: خوف قتل وي در ميان است.
روايتهاي زيادي بدين معنا وارد شده است.
چرا امامان ديگر نميترسيدند؟
رسول خدا(ص) در اين خصوص ميفرمايد:
حضرت مهدي از ذريّة من خواهد آمد، تمامي جبّاران و ستمگران و شاهان عالم را خواهد كشت و فقط يك قدرت حكمفرما خواهد بود.
خلفا و سلاطين هم ميخواستند او را از بين ببرند، لذا بيشتر از ترس اينكه اين امامان مبادا مهدي(ع) باشند آنان را اذيت يا شهيد ميكردند.
منصور دوانيقي ـ خليفة عباسي ـ حضرت صادق(ع) را چندين مرتبه آزار داد، ولي روزي آن حضرت را احضار كرد و بعد از آنكه صحبتهايشان تمام شد گفت: يا اباعبدالله، يك سؤال از تو ميپرسم، راستش را به من بگو. امام صادق(ع) فرمود: من به هيچ كس دروغ نگفته و نميگويم چه رسد به تو. پرسيد آيا مهدي موعود تو هستي؟ فرمودند: نه. سؤال كرد: پس كيست؟ جواب داد: ششمين از فرزندان من خواهد بود. باز پرسيد: آيا در زمان من ميآيد؟ گفت: نه. دوباره سؤال كرد: آيا در زمان فرزند من خواهد آمد؟ فرمود: نه. سپس حضرت را آزاد كرد.
از اين حديث آشكار ميشود كه حاكمان ميترسيدند مبادا امام معاصرشان حضرت مهدي(ع) باشد، و بر اساس ترس دشمنان را قلع و قمع ميكردند. البته چنان در خبرها به طور پيوسته نهمين فرزند امام حسين(ع) امام موعود معرفي شد و نشانههاي آن حضرت مشخص شد كه امام موعود در وجود يك نفر تجلي پيدا كرد.
لذا هر خليفه و پادشاه در كمين بود تا او را بكشد. بنابراين بر امام مهدي(ع) لازم و واجب بود كه به خاطر وجوب حفظ نفس، آن هم نفس شريفي كه جهان به وجودش بستگي دارد، غايب باشد. در اخبار بسياري رسيده كه:
اگر حجّت خدا بر روي زمين نباشد زمين اهلش را فرو ميبرد.
پس ترس حضرت مهدي(ع) به خاطر جان خودش نيست، بلكه تقية امام(ع) براي حفظ مصلحت كل عالم است. به همين دليل ذكر نام آن حضرت از جانب شرع مطّهر ممنوع شده است. پس غايب بودن و تصرفش در باطن جهان آفرينش ضروريترين واجب است.
2. فرار از بيعت
از اهل بيت(ع) نقل شده است كه امام مهدي(ع) براي اينكه مشغولالذمه كسي نباشد و كسي با او بيعت نكند تا در نتيجه وامدار كسي نباشد، از نظرها پنهان شده است.
حضرت امام صادق(ع) فرمودند: صاحب اين امر ـ حضرت مهدي(ع) ـ ولادتش از اين خلق روي زمين پنهان است تا اينكه وقتي كه ظهور ميكند هيچ كس بيعت و پيماني در گردن وي نداشته باشد. خداي تعالي در يك شب فرج حضرت مهدي(ع) را عملي ميكند.1
يازده روايت ديگر از ابيبصير و دوازده روايت از جميل و سيزده روايت از هشام بن سالم و چهارده روايت از حسن بن فضال و هفت روايت از اسحاق بن يعقوب به اين معنا نقل شده است كه حضرت مهدي(ع) خود ميفرمايد: پدران من هركدام به گونهاي بيعت اصحاب و حتي افراد سركش زمان خود را بر گردن داشتند ولي من خروج و ظهور ميكنم در حالي كه بيعت هيچكس از سركشان و طاغوتها بر گردنم نيست.
3. تطابق با ساير پيامبران
سدير گويد: حضرت امام صادق(ع) فرمود:
قائم ما غيبتي دارد كه مدتش طولاني است. گفتم: يابن رسولالله اين غيبت طولاني براي چيست؟ فرمود: همانا خداي عزّوجلّ ابا دارد از اينكه سنّتهاي پيغمبران(ع) در غيبتهايشان را در مورد امام قائم جاري نكند و براي امام(ع) چارهاي نيست جز اينكه دورة غيبتهايشان را سپري كند. خداي عزّوجلّ ميفرمايد: «البته شما قطعاً سنتهاي پيشينيان را خواهيد گذراند»2. 3
4. اتمام نقمت بر كافران
وجود امام(ع) براي كافران نقمت است و وقتي كه ظهور ميكند تمامي كافران را ميكشد و نابود ميكند مگر كساني كه ايمان بياورند. هنگامي كه امام(ع) ظهور ميكند بايد در اصلاب كفّار، مؤمني نباشد چنانكه شيوة ائمة اطهار(ع) چنين بود، زيرا ايشان گويا ميديدند كه مؤمني در اصلاب كافران وجود دارد.
ابراهيم كرخي ميگويد: خدمت امام صادق(ع) عرض كردم: چرا اميرالمؤمنين(ع) در مرحلة اول با مخالفان خود نجنگيد و خانهنشين شد؟ فرمود: به دليل آية شريفهاي كه ميفرمايد: «اگر زايل و برطرف شوند البته عذاب ميكنيم كافران را به عذاب دردناك». عرض كردم: مراد از تزايل و زايل شدن چيست؟ فرمود: وديعهها مؤمنين هستند در صلب كافران (يعني در صلب اين كافران نطفههايي وجود دارد كه آنها مؤمن خواهند بود و براي اينكه اين مؤمنين، پيش از تولد كشته و نابود نشوند علي(ع) دست به ذوالفقار نبرد و كفّار را نكشت). فرمود: همينطور، قائم آلمحمد(ص) هرگز ظاهر نميشود تا اينكه امانتهاي خداي عزّ و جلّ از صلب كفّار خارج شوند. وقتي كه آنان خارج شدند، حضرت مهدي(ع) ظهور ميكند. از دشمنان خدا بر هر كس كه ظاهر شود و در برابرش بايستد و قد علم كند، همه را ميكشد و زمين را از لوث وجود كفّار پاك ميكند و عدل و داد را در روي زمين گسترش ميدهد.